Ferratum – vastuullinen arjen pankkisi.
Ferratum on vastuullinen luotonmyöntäjä, henkilökohtaisen talouden kumppani ja arjen digitaalinen pankki. Olemme koonneet tälle sivulle tärkeää tietoa siitä, kuinka Ferratum noudattaa toiminnassaan vastuullista luotonmyöntötapaa ja hyvää pankkitapaa.
Mitä vastuullinen luotonmyöntö tarkoittaa?
Luotonantajien toimintaa säätelevät useat lait ja suositukset: toiminnan tulee olla mm. vastuullista, avointa ja kuluttajan edun mukaista. Vastuullinen luotonmyöntö tarkoittaa sitä, että luoton myöntäjän tulee aina varmistaa ennen lainan myöntämistä, että asiakkaalla on riittävä maksukyky velan takaisinmaksuun.
Hyvään pankkitapaan ja vastuulliseen luotonmyöntöön kuuluu kertoa avoimesti kaikista luottoon liittyvistä kuluista ja ehdoista. Markkinointimme on läpinäkyvää, eikä lainoihimme sisälly piilokuluja. Tuotteidemme hinnat ja ehdot ovat luettavissa sivuiltamme ennen lainahakemusta.
Vastuullinen luotonmyöntö korostuu erityisesti silloin, kun asiakkaan maksukyky muuttuu yllättäen huonompaan suuntaan. Keskustelemme maksuvaikeuksien yllättäessä mielellämme asiakkaidemme kanssa uusista maksujärjestelyistä, kuten maksuvapaista kuukausista, laina-ajan pidentämisestä tai maksupäivän muutoksesta. Mahdollisten maksuvaikeuksien yllättäessä tarvitaan luoton myöntäjän aktiivisuuden lisäksi asiakkaalta yhteydenottoa, yhteistyökykyä ja tahtoa selvittää velka-asiat jo ennen kuin ne muodostuvat isommaksi ongelmaksi.
Kuinka automaattinen päätöksenteko toimii vastuullisesti?
Luottopäätös perustuu hyvän pankkitavan mukaisesti aina kokonaisarvioon asiakkaan taloudellisesta elämäntilanteesta. Hyödynnämme kokonaisarvion tekoon mm. seuraavia tietoja:
- Kaikki asiakkaan hakemuksessa toimittamat tiedot
- Asiakkaan luottohistoria
- Tulotiedot, kulutustottumukset, velat, varat ja takaukset (mitä suurempi lainan määrän, sitä tarkemmin nämä käydään läpi)
- Suomen Asiakastiedon luottotietorekisteri*
- Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmä
- Tiedot koulutuksesta, työsuhteesta ja tuloista
- Ajantasainen tieto olemassa olevista veloista
- Asiakkaan toimittamien liitteiden tiedot
Keräämme tarvittavat tiedot luottopäätösjärjestelmäämme, jossa käsittelemme tietoja Ferratumin luottopäätössäädösten mukaisesti. Vaikka luottopäätöksen käsittelyssä hyödynnetään teknologiaa, tekee lopullisen päätöksen aina ihminen: luottoasiantuntija arvioi luoton myöntämisen edellytyksiä, maksukykyä ja luottoon liittyviä riskejä. Käsittelemme henkilötietojasi tarkasti lain ja Ferratumin tietosuojakäytäntöjen mukaisesti.
Miksi vastuullinen luotonmyöntö on Ferratumille tärkeää?
Suomalaiset velkaantuvat tutkimusten mukaan yhä enemmän ja entistä nopeammin. Maksuhäiriömerkinnät lisääntyvät ja taloudelliset ongelmat ovat yhä useamman suomalaisen huolena. Jaamme huolen kansalaisten ylivelkaantumisesta, emmekä tahdo omalta osaltamme edistää sitä.
Me Ferratumilla tahdomme tukea tervettä ja tasapainoista arjen taloutta. Haluamme auttaa suomalaisia hallitsemaan omia raha-asioitaan paremmin sekä luomaan tasapainoisemman pohjan arjen taloudelle. Tämä tavoite mielessämme olemme luoneet Ferratum Talouskoulun, jossa käymme läpi henkilökohtaisen talouden avainasioita helposti ymmärrettävässä muodossa. Oletko sinä valmis ottamaan oman taloutesi haltuun ja siirtymään kohti tasapainoisempaa taloudellista arkea?
Tuemme tervettä ja tasapainoista taloutta
Me Ferratumilla olemme arjen talouden kumppani. Emme tahdo lisätä asiakkaiden taloudellista ahdinkoa, vaan pyrimme tekemään aktiivisesti töitä välttääksemme asiakkaiden yliluotottamisen. Tämän vuoksi joudumme ajoittain tekemään kielteisiä luottopäätöksiä. Yleisimpiä syitä hylättyyn hakemukseen ovat:
- Aiempi maksukäyttäytyminen ja myöhästyneet maksut
- Rekisteröity maksuhäiriömerkintä
- Tulojen ja menojen epätasapaino
- Jonkin muun luoton myöntämisen kriteerin puuttuminen
Joskus kielteinen luottopäätös voi harmittaa asiakasta, mutta vastuulliseen luottotoimintaan kuuluu, ettei uusia luottosopimuksia solmita, mikäli asiakkaan riski velkaongelmiin on liian suuri. On tärkeää, että arjen budjettiin jää riittävästi katetta myös velkojen lyhennysten jälkeen, eikä omista elinkustannuksista joudu tinkimään liikaa saadakseen velat maksettua.
Asiakaspalvelumme on täällä sinua varten
Henkilökohtainen ja avoin palvelu on meille tärkeää. Meillä ei tunneta tyhmiä kysymyksiä, ja voitkin aina ottaa meihin yhteyttä, mikäli jokin omissa laina-asioissa mietityttää!
Olethan meihin rohkeasti yhteydessä heti, jos maksuvaikeudet uhkaavat, jotta voimme reagoida asiaan saman tien ja sopia uuden maksujärjestelyn velallesi.
Asiakaspalvelumme auttaa laina-asioissa arkisin klo 9-17.
Tavoitat meidät parhaiten kotisivujemme chatissa tai sähköpostitse: asiakaspalvelu@ferratumbank.fi Puhelin: 0800 166 208 (maksuton)
*Ferratum on mukana Suomen Asiakastiedon positiivisessa luottorekisterissä. Luotonmyöntäjät voivat tarkistaa rekisteristä hakijan positiiviset luottotiedot. Rekisteristä käy ilmi mm. tietoa tuloihin, maksukäyttäytymiseen ja luottojesi määrään liittyen. Positiivinen luottotieto vähentää ylivelkaantumisen mahdollisuutta jo ennen maksuhäiriöiden syntymistä. Lue lisää rekisteristä täällä: asiakastieto.fi