Rallicross-kilpailut – menneisyydestä nykypäivään

Rallicrossissa yhdistyvät sekä ralli että rata-autoilu

Rallicrossissa yhdistyvät sekä ralli että rata-autoilu. Innokkaat rallifanit pääsevät jännittämään lajia aivan lähietäisyydeltä. Rallicrossissa käytetyissä ralliautoissa on enemmän tehoa kuin F1-autoissa ja kuskit pääsevätkin testaamaan autojensa rajoja radoilla, jotka ovat osittain soraa ja asfalttia. Miksi juuri nyt on hyvä aika tutustua rallicrossiin? Ferratum on aloittanut sponsoriyhteistyöhön rallicrossin MM-sarjassa kilpailevan STARD-tiimin kanssa. Tutustu siis paremmin tähän vauhdikkaaseen lajiin ja sen historiaan!

Rallicrossin historia

Tv-tuottaja Robert Reed keksi rallicrossin (RX) vuonna 1967. Brittiläinen tv-kanava ITV kokosi ryhmän rallikuskeja yhteen polttamaan kumia Lydden Hill Race Circuitiin Kentissä. Pian sen jälkeen ohjelman suosio lähti nousuun ja siitä tuli Isossa-Britanniassa television ehdoton must-see -tapahtuma. Tästä alkoi rallicrossin nousukiito, ja pian siitä tuli kansainvälisesti tunnettu urheilulaji. RX-kilpailut levisivät Englannin kanaalia pitkin Eurooppaan seuraavien vuosien aikana. Vuonna 1969 Alankomaissa järjestettiin Euroopan mantereen ensimmäinen rallitapahtuma, kun taas Pohjoismaiden ensimmäiset rallikilpailut pidettiin Ruotsissa vuonna 1971. Vuoteen 2014 mennessä järjestettiin rallicrossin ensimmäiset MM-kisat nimeltään World Rallycross Championship (World RX). Norjalainen rallikuski Petter Solberg vei voiton kotiin, ja hänestä tuli näin ollen ensimmäinen FIA:n MM-sarjan rallicrossin maailmanmestari. 

Miksi rallicross?

Red Bullin aloittelijoille suunnatussa rallicrossohjekirjassa tiivistetään lajin viehätys osuvasti: ”Väkijoukko tulee katsomaan näitä poukkoilevia autoja, jotka ovat kuin ärhäköitä hatchbackeja, mutta vielä huomattavasti tehokkaampia. Kuvittele nelirenkainen kulkupeli, jossa on manuaalivaihteisto, 600 bhp ja kiihtyvyys 0-100 km/h alle kahdessa sekunnissa.” Ja kaiken tämän voi kokea mukavasti rallikatsomosta käsin – jos maltat pysyä paikoillasi! Vuoden 2019 World RX Championship -kisat ovat jo hyvässä vauhdissa. Kisat pyörähtivät käyntiin huhtikuussa Barcelonassa, josta osakilpailut etenevät vielä yhdeksään muuhun maahan vuoden aikana. Rallicrossin MM-sarjan suosio jatkaa nousuaan vuosi vuodelta – vuoden 2017 ja 2018 välillä rallicrossin maailmanlaajuinen katsojamäärä nousi 22 prosentilla, tavoittaen yli 678 miljoonaa kotitaloutta. Rallicrossin historia on yhä vahvasti läsnä, sillä Lydden Hill Circuitia pidetään edelleen rallicrossin kotina, ja se toimii MM-sarjan testiajojen järjestyspaikkana.

RX-innovaatio - yhteistyötä kiinnostavien yritysten kanssa 

Kaikki silmäparit ovat tänä vuonna suunnattu rallicrossin MM-sarjaan, jossa maailman nopeimmat ja innovatiivisimmat autot kamppailevat voitosta. Mukana kilpailemassa vuoden 2019 MM-sarjassa on myös STARD-tiimi. STARD (Stohl Advanced Research and Development) on tutkimukseen ja kehitykseen keskittynyt yritys, joka toimii moottoriurheilun, kilpailujen ja huippusuorituskykyisen teknologian parissa. Siellä, missä ralli-innostus kohtaa teknologian, syntyy erinomaisia kumppanuuksia. STARD-tiimillä ja Ferratumilla on samanlainen visio nopeudesta ja innovatiivisista ratkaisuista. Ferratum on ylpeä STARD-tiimin pääsponsori vuoden 2019 rallicrossin maailmanmestaruuskisoissa. ”Yhteistyömme STARD-tiimin kanssa tarjoaa meille mahdollisuuden tuoda palvelumme entistä laajemman yleisön tietoisuuteen. Yhteistyömme yhdistää yhdet rallicrossin nopeimmista autoista nopeisiin palveluihimme luonnollisella tavalla. STARD-tiimi ajaa teknologisia innovaatioita moottoriurheilussa aivan samalla tavalla kuin me rahoituspalveluissa. Tämä on täydellinen kumppanuus, jonka kehittymistä odotamme innolla” kertoo Jorma Jokela, Ferratumin perustaja ja toimitusjohtaja. STARD jatkaa menestyksekästä historiaansa rallicrossin parissa, sillä STARD-tiimi on osallistunut rallicrossin MM-sarjaan Ford Fiestan pohjalle rakennetuilla superautoilla vuodesta 2015 lähtien. Kumppanuus kattaa kahden uuden Ferratumin logoilla varustetun Ford Fiesta RXS Evo 5 -superauton hankkimisen ja ylläpidon vuoden 2019 rallicrossin MM-sarjaan. Lue lisää Ferratumin matkasta vuoden 2019 maailmanmestaruuskisoissa. Nähdään rallicrossin MM-kisoissa!