Lue tuoreimman kesäbarometrin tuloksista

Suomalaiset ovat pihiä kesälomakansaa, kertoo Ferratum Groupin juuri julkaisema Kesäbarometri 2019.

Kun tarkastellaan osuutta kuukausipalkasta, joka aiotaan käyttää kesälomalla, säästäväisimpiä ovat Romania (12 %), Brasilia (13 %), Tanska (26 %) ja Suomi (28 %). Avokätisimpiä puolestaan ollaan Meksikossa (66 %), Bulgariassa (56 %), Espanjassa (51 %) ja Latviassa (43 %).

”Suomalaisten kesälomakulutus on vuosi toisensa jälkeen hyvin maltillista. Eniten rahaa käytetään kotimaan matkailuun, ja erilaisiin tapahtumiin, kuten kesäjuhliin ja festareihin”, kertoo Ferratum Suomen maajohtaja Outi Päivinen.

Ferratum Group toteuttaa kuluttajabarometrin kahdesti vuodessa, ja nyt kyseessä oli 10. kerta. Kesäbarometrissa, johon osallistui yli 22 000 kotitaloutta, tutkittiin vastaajien kulutustottumuksia 17 maassa. Vastaajilta kerättiin tietoja kesäaktiviteeteista ja siitä, tekevätkö he ostoksia verkossa vai perinteisissä myymälöissä. Tiedoista selviää myös, miten kulutustottumukset vaihtelevat eri maissa.

Kesäajan kulutushuiput vuonna 2019

Kotitalouksien kesäloman kulutusennuste 2019

Tämän vuoden tulokset osoittavat, että 28 % kaikista vastaajista aikoo käyttää enemmän rahaa tänä kesälomakautena kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna, kun taas 39 % ilmoitti käyttävänsä saman verran kuin viime kesänä.

17 maan vastaajat haluaisivat käyttää eniten rahaa seuraaviin kolmeen aktiviteettiin: kotimaan matkailu (15 % budjetista), henkilökohtaiset/perheen vapaa-ajan aktiviteetit (12 %) ja kesäaktiviteetit, kuten rannalla käynti, juhliminen ja ravintolassa syöminen (12 %). Ainoastaan Ison-Britannian vastaajat arvostavat paljon muotia tässä kyselyssä, sillä vain he pitivät vaatteita pääasiallisena kulutuskohteenaan kesäkaudella.

Suomalaisten ja ruotsalaisten vastaajien kesälomakauden kulutuskohteet kulkevat kauniisti käsi kädessä. Lomakauden kulutus suhteessa kotitalouden käytettävissä oleviin tuloihin on lähes identtinen (Suomi 28 %, Ruotsi 29 %), ja suosituimpien kulutuskohteiden listalla on monia samoja mainintoja. Listalta löytyvät kestosuosikit, kuten kotimaan matkailu, kesän eri tapahtumat, vapaa-ajan liikunta-aktiviteetit ja sosiaaliset aktiviteetit. Ruotsalaisten listatessa top 5 -kulutuskohteisiinsa myös ulkomaan matkailun, suomalaiset suosivat kesän musiikki- ja elokuvafestivaaleja. 

Kulutuskäyttäytymisen vertailua

 

Lue lisää kesäbarometrin tuloksista FERRATUMIN KESÄBAROMETRI™ 2019 -sivulla!